Rejmes använder cookies för att säkerställa att du får en bättre upplevelse av vår webbplats. Om du fortsätter utan att ändra dina inställningar så ger du ditt medgivande till att cookies från Rejmes.se används.
Om cookies
Bromsvätskan i de flesta bilar är hydroskopisk. Det innebär att den drar till sig fukt och att den därför måste bytas med jämna mellanrum.
Fukten samlas i regel inte i behållaren utan i ledningar och cylindrar, vilket innebär att all bromsvätska i hela systemet måste bytas ut för att det ska få verkan.
Problem som kan uppstå
Om bromsvätskan inte byts i tid så kan följande uppstå:
Kokpunkten sjunker. En låg kokpunkt är känslig för både värme och vatten. Det räcker då med några hårda inbromsningar i följd för att vätskan skall börja koka, varvid pedalen går i botten.
Ett lika stort problem med vattenutblandad bromsvätska är att hela hydrauliksystemet rostar inifrån. Det gäller både huvudcylindern, hjulcylindrarna och de reglerventiler som ska hindra att hjulen låser sig vid inbromsning.