”De lär sig inte riktigt det vi behöver”

2020-02-04

Utbildning

En färsk rapport från Transportföretagen vittnar om att motorbranschen skriker efter folk att anställa. Gustav Alm, servicemarknadschef på Rejmes, menar att det inte råder någon brist på människor. Däremot handlar det om att ge dem rätt utbildning.

– Matchningen mellan skolan och företagen är det ett för stort glapp i mellan, säger Alm.

Åtta procent. Det är den delen kvinnorna utgör av det totala antalet anställda på verkstäderna i Sverige. En siffra Maria Leino hoppas ska stiga. Bild: Gabriel Rådström

Enligt undersökningen som Transportföretagen gjort behöver företagen inom motorbranschen i länet anställa 138 personer under de tre kommande åren. Framförallt är det mekaniker och tekniker som eftersöks.

På Rejmes i Örebro är man väl medvetna om utmaningen som branschen står inför. Företagets servicemarknadschef, Gustav Alm, berättar hur de kontinuerligt går in i ett tidigt stadie, för att locka ungdomar.

– Vi har ett aktivt arbete med Tullängsgymnasiet där vi går in med kunskap i form av utbildare, datorer och tekniker för att de ska lära sig det senaste.

Rejmes servicemarknadschef, Gustav Alm, ser hur branschen har förändrats på flera plan. ”Det är inte bara gubbar i overall som det kanske var förr”, säger han. Bild: Gabriel Rådström

Alm menar att det inte råder någon brist på människor att anställa. Problematiken, enligt honom, ligger snarare i att branschen förändrats och att utbildningarna inte gått framåt i samma takt.

– Matchningen mellan skolan och företagen är det ett för stort glapp i mellan. Det de lär sig är inte riktigt det vi behöver. Vi har blivit extremt tekniktunga och det är det vi försöker gå in och hjälpa till med i skolan, säger han och utvecklar:

– Vi har gått ihop hela branschen för att hjälpas åt. Vi har ju Tullängsgymnasiet och nu är Alléskolan i Hallsberg på väg att bli motorbransch-college. Det är helt enkelt en kvalitetscertifiering för att få en bra skola. Där har vi i branschen stort mandat kring hur utbildningen ska utformas, även om vi såklart inte kan rubba kursplanen som det grundar sig i.

Hur ska ni locka folk från högstadiet till utbildningarna?

– Vi är med och ställer ut bilar när det är yrkesmässan på Conventum. Det gör vi alla i branschen tillsammans, för att vi är starkare tillsammans. Sedan har vi åttor och nior på studiebesök för att visa att det kanske finns arbetstillfällen som de inte tänker på.

Maria Leino utbildade sig till elektriker på gymnasiet. Men hon kände inte att det var helt rätt och satsade på karriären som biltekniker. Bild: Gabriel Rådström

Även om utvecklingen går år rätt håll, är det ingen hemlighet att kvinnor är kraftigt underrepresenterade i motorvärlden. Men som Gustav Alm berättade om tidigare har det förändrats – vilket gör att förutsättningarna nu är helt annorlunda.

– Vi märker att vi har mycket mer tjejer på praktik. Som jag sa har yrket, på ett sätt, blivit enklare med fler hjälpmedel. Det kan låta lite gammalmodigt, men det är inte så skitigt som man tror från hur det var förr. Det är en ganska bra arbetsplats och då lockar det fler.

25-åriga Maria Leino har arbetat på Rejmes i fyra år. Hon har själv inte utbildat sig via gymnasiet, utan intresset kom från hennes föräldrar. Även hon tror det är vägvinnande att satsa mot gymnasieeleverna – samtidigt som hon hoppas att de förutfattade meningarna som finns om bilbranschen suddas ut.

– Jag vet att det finns många bilintresserade tjejer. Men de kanske inte vågar söka, dels för de kanske tror att det är ett för tungt jobb, eller för de tror att de riskerar att utsättas för sexism.

Har det hänt dig någon gång?

– Det har aldrig hänt. Jag tycker det känns väldigt bra och jämställt och den där manliga jargongen finns inte, i alla fall har jag inte märkt av det.